Seks tips for å holde barna sunne under forkjølelses- og influensasesongen

10.11.2020

Hva kan foreldre gjøre for å redusere sjansen for at barna skal bli forkjølelse eller få influensa?

Her er seks enkle trinn for foreldre, slik at de kan holde barna sunne og mindre tilbøyelige til å få og spre forkjølelse eller influensa til sine nærkontakter i skolen eller barnehagen.

1. Pass på at barna vasker hendene ofte både hjemme og i skolen

Siden barn ofte berører munn og ansikt, bør foreldrene sørge for at hendene på barna blir vasket med såpe og vann for å fjerne bakterier før måltider, etter toalettbesøk og når de kommer inn fra utelek. Hånddesinfiseringsmiddel kan brukes når det er ikke mulig å vaske hendene.

2. Inne eller ute, men bli aktiv

Barn bør få regelmessig, moderat trening for å øke immunforsvaret. Studier har vist at det å være fysisk aktiv kan bidra til å redusere forkjølelses- og influensaepisoder.

3. Få nok søvn

Barn trenger mellom 9 og 14 timer søvn i døgnet, avhengig av alder. Søvnmangel kan svekke immunforsvaret og øke risikoen for å bli syk.

4. Spis sunt

Sørge for at måltidene inneholder fargerike frukter og grønnsaker for å øke immunforsvaret til barna. Se etter mat som er rik på vitamin C og D. Unngå mat med mye tilsetningsstoffer, konserveringsmidler og sukker.

5. Reduser stress

Forhøyede stresshormoner kan føre til nedsatt immunitet. Gi barna god tid for avslapping og kreativ lek for å redusere stressnivået og forhindre at de blir syke.

6. Unngå bakteriespredning

Deling er bra for barn, men mange gjenstander kan være grobunn for bakterier. Lær barna å aldri dele sugerør og kopper, luer og skjerf eller annet som er i kontakt med munn og ansikt.

Når barn blir syke, er det viktig at foreldrene holder dem hjemme og forhindrer videre spredning.

Kilde: University of Iowa Health Care