Avokado

Avokadoen har nylig blitt en skikkelig stjerne i den sunne livsstilen. Den er kreditert med en rekke fordeler, noen av dem er hypoteser og andre er vitenskapelig bevist. 

Bidrar til å forme muskler

Det er interessant at ordet avokado betyr «testikler» i det aztekiske språk. Dette refererer til fruktens form, men det er også riktig at forbruket av avokado kan opprettholde, eller til og med øke kroppens naturlige testosteronproduksjon på et tilstrekkelig nivå. Dette er ikke bare viktig for menn, da kvinnekroppen produserer testosteron i eggstokkene og binyrene, som er nødvendig for å balansere hormonnivået.

Godt for hjertet

Testosteron spiller også en stor rolle i kroppstoning. Dette hormonet er ansvarlig for den anabole prosessen, det vil si dannelse av muskler. Det spiller også en rolle i kroppsfettmetabolismen. Imidlertid har det ingen bivirkninger, da det ikke kan heve testosteronnivået over kroppens naturlige nivå.

Avokado er også i stand til å øke testosteronnivået fordi den er rik på umettede fettsyrer. Disse fettstoffene hever nivået av godt kolesterol (HDL) og reduserer det dårlige (LDL). På denne måten hjelper de med å rense veggene i blodårene fra avleiringer, og beskytter og forbedrer dermed hjertets og hele sirkulasjonssystemets funksjon.

Det er sant at avokado er et måltid med høyt kaloriinnhold, men en kopp skrellet fruktkjøtt inneholder 15 gram umettede fettsyrer, noe som er nesten halvparten av det daglige inntaket anbefalt av leger.

Godt sultstillende

I tillegg til de gode helseeffektene - spesielt når det gjelder vekttap - gir også avokado deg en metthetsfølelse på grunn av fettinnholdet. Basert på omfattende undersøkelser har man etablert en skala med mat som best demper sult. Avokado er øverst på listen sammen med matvarer som f.eks. kokte poteter. Derimot er avokado mye mer velsmakende, så den er verdt å spise regelmessig.

Godt for avgifting

Bare 10 prosent av avokadoen er karbohydrat, og en vesentlig del av den er kostfiber. Dette betyr at kroppen ikke klarer å bryte den ned, så den går i utgangspunktet bare gjennom tarmen, mens den binder kolesterol og gallesyrer, og avgifter og stimulerer tykktarmen. Ikke bare hjelper den med avgifting på grunn av det høye fiberinnholdet, den bidrar også til mange vitaminer, mineraler og sunt fett.

Lett anvendbar

Interessant nok, da bruken av avokado økte i USA, ble det først sett på som en slags pære. I form ligner den på en pære, så den blir hovedsakelig lagt i kaker. Senere begynte den å bli brukt til mange andre retter. Etter at den blir skrapet og skivet, kan den brukes blant annet i salater. Du kan også lage en flott sandwichkrem ved å knuse avokadokjøttet med en gaffel, tilsette litt sitronsaft, salt, pepper og hakket rød- eller hvitløk etter smak. Herer er også en klassisk oppskrift til meksikansk guacamole: tilsett lime, chili, tabaskosaus, hvitløk og hakkede tomater i avokadokremen. Bland godt.